Twinkle | Digital Commerce

Crowdtesting: zes redenen om te testen met je eindgebruikers [sponsored content]

2017-05-27
180101
  • 4:54

Voldoet jouw app of website aan de verwachtingen van je eindgebruiker? Doen alle functionaliteiten het wel voor je klant? Met behulp van crowdtesting krijg je eenvoudig antwoord op deze vragen en meer. Deze vorm van testen met eindgebruikers levert je zes bijzonder unieke voordelen op.            

Ieder bedrijf of organisatie wil uiteraard dat zijn website of app optimaal werkt en zo goed mogelijk aansluit bij wensen van de doelgroep. Of het nu gaat om een online service, een webshop, een game of anders, het zijn de eindgebruikers die bepalen of jouw digitaal product succesvol is of niet. Crowdtesting helpt je om dit te realiseren. Deze testmethode combineert het principe van crowdsourcing met software testing, waardoor je gebruik kunt maken van de testcapiteit van een pool van testers. Crowdtesting stelt je zo in staat om feedback te krijgen van je eindgebruiker. Ontdek de zes unieke voordelen die crowdtesting oplevert, ofwel zes redenen om te testen met je eindgebruikers.

1. Je test met echte mensen
Niet iedereen beschikt over dezelfde kennis en vaardigheden om met specifieke apps, websites of andere software om te gaan. Een digital native zal hier over het algemeen minder problemen mee hebben dan een wat oudere digibeet. Je wil echter dat jouw digitaal product goed werkt voor iedereen binnen je doelgroep, dus het is goed om te weten wat wel en wat niet werkt voor de verschillende eindgebruikers. Wanneer je crowdtesting inzet, kan je hier eenvoudig achterkomen. Je kunt zelf je testergroep samenstellen en selecteren uit tientallen sociaal-demografische criteria, variërend van leeftijd, woonplaats en opleiding tot en met inkomen, hobby’s en beroep. Wil je weten of jouw app goed werkt bij vrouwen in Amsterdam, in de leeftijdscategorie 25-30 jaar, HBO-geschoold, met een modaal inkomen en één kind? In de crowd zijn ze te vinden. En natuurlijk is het ook altijd mogelijk om je eigen crowd van eindgebruikers in te brengen om mee te testen.

2. Je test in levensechte omstandigheden
Het is lastig voor te stellen dat we niet overal vandaan bereikbaar konden zijn en via het internet met elkaar verbonden waren. Mensen zijn qua communicatie mobieler dan ooit en daarvoor allang niet meer aan een specifieke plek gebonden. We kunnen overal vandaan winkelen, appen, spelletjes spelen en veel en veel meer. Er wordt echter niet vaak stilgestaan bij het feit dat die mobiliteit ook van invloed is op de gebruikerservaring van de eindgebruiker. Hoe presteert je app bij slechte connectiviteit, bijvoorbeeld in een regio met een lagere dekkingsgraad? Of als je juist met het openbaar vervoer reist? Hoe doet je toepassing het op de mobiele netwerken in het buitenland? Wat als je een VPN gebruikt voor op het werk? Dit zijn slechts enkele van de vele scenario’s die crowdtesting weet te ondervangen. Het is de enige testmethode waarmee je op afstand kan testen in levensechte omstandigheden, precies op de manier zoals jouw eindgebruiker daadwerkelijk je app of website gebruikt.

3. Je test op allerlei soorten connected devices
Zo divers als je eindgebruikers zijn, zo uiteenlopend zijn ook de apparaten waarover ze beschikken. Tegenwoordig kan je doelgroep gebruik maken van smartphones, tablets, laptops of misschien zelfs wearables, spelcomputers of smart tv’s om jouw app of website te gebruiken. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel verschillende merken per device type, zoals Samsung, Apple, Sony, LG en meer. Al deze fabrikanten gaan voor hun producten op een net wat andere manier met hun software om. Dat is bijvoorbeeld ook te zien in de fragmentatie onder smartphones en tablets, wat inhoudt dat er zeer veel verschillende mobiele besturingssysteemversies in de markt zijn. Het zijn factoren die allemaal van invloed kunnen zijn op de werking van jouw digitaal product. Crowdtesting maakt het mogelijk om heel precies te selecteren op wat voor soort devices je wil testen. Wil je bijvoorbeeld weten hoe goed je web app werkt op een Samsung Galaxy S6 met Android 6.0, dan vind je die eenvoudig in de crowd.

4. Je ontvangt objectief feedback van je doelgroep
Eat your own dogfood. Een ludieke term om aan te geven dat een bedrijf of organisatie haar eigen product test of gebruikt. Uiteraard is dit van groot belang om te doen, maar als dit de enige manier is om te valideren of een app of website werkt, dan is dat erg beperkt. Het gevaar hierbij is namelijk dat tunnelvisie een rol speelt. Er wordt dan getest met een bepaald resultaat in gedachten of de interne tester heeft (voor)kennis van het ontwikkeltraject. Eindgebruikers kijken hier op een hele andere manier naar. Zij geven objectief feedback over of de functionaliteiten doen wat ze behoren te doen en of de app of website aansluit bij hun verwachtingen.

5. Je vergroot de betrokkenheid en het behoud van je klanten
Ieder bedrijf wil tevreden klanten of eindgebruikers. Toch wordt de eindgebruiker relatief weinig betrokken bij het ontwikkelproces van een digitaal product, en dat is zonde. Door crowdtesting kom je in direct contact met je doelgroep om hen heel gericht te bevragen over de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid. Dit levert niet alleen bijzonder waardevolle feedback op waarmee je je app of website optimaliseert. Het betrekken van je eindgebruikers vergroot tevens het gevoel als klant serieus te worden genomen en het versterkt daarnaast ook de merkbeleving. Neem bijvoorbeeld het testen van concepten of prototypen. Wanneer de eindgebruiker toegang heeft tot content die niet publiekelijk beschikbaar is, geeft dat een gevoel van exclusiviteit. Testen is zo meer dan alleen kijken of iets werkt of niet.

6. Je testen zijn schaalbaar en flexibel
De crowd is altijd en overal beschikbaar om te testen. Afhankelijk van het type test, kan de doorlooptijd in slechts een paar dagen al worden voltooid. Bovendien is het zo, dat crowdtesting in ieder stadium van de ontwikkeling toe te passen is, of je digitaal product nu in de conceptfase is of al live staat. Het krachtigst is om crowdtesting een vast onderdeel te maken van je ontwikkeling, waardoor je geregeld die waardevolle contactmomenten creëert met je eindgebruikers. Daarnaast zijn je eindgebruikers overal te vinden met behulp van crowdtesting. Of het nu in de hoofdstad of in de provincie is, in Nederland of daarbuiten, jouw doelgroep helpt graag mee aan de beste versie van je app of website.

Meer weten over crowdtesting?
Benieuwd wat crowdtesting voor jouw organisatie kan betekenen? Wil je weten hoe je met crowdtesting jouw app, website of software optimaliseert? Bezoek testbirds.nl voor meer informatie, of start direct je eigen crowdtest.